Svarta kvinnor, svart kärlek. A AAMBC Review

(Aambc Review Community) (5 nov 2020)

Det har fallit in i lässäsongen och vi har haft varje sekund. Även om de flesta av våra läsningar är fiktion, älskar vi absolut ett välskrivet och aktuellt sakprovstycke. Så vi var glada här på AAMBC att ha förmånen att granska Black Women, Black Love , av Dianne M. Stewart.

Denna noggrant undersökta, djupgående och rörande roman ger läsarna kunskap kring varför ”70\% av svarta kvinnor i Amerika är ogifta.” Stewart förespråkar en fullständig översyn och nedmontering av de strukturella systemen inbäddade med vita supremacists ideologier som fortsätter att plåga generationer och generationer av svarta kvinnor. Stewart redogör för den grundläggande orsaken till kampen med äktenskapet i samhället från slaveri och plantagen till moderna sociala problem som massfängelse, Stewart beskriver en dyster historia som kommer att få läsare att behöva sitta med respektlöshet, förnedring, och faktorer utanför svarta kvinnors kontroll.

Vi ger Svarta kvinnor, svart kärlek fem av fem stjärnor. Även om ämnet för denna roman är extremt oroande är det ännu mer nödvändigt. Om du någonsin har undrat varför svarta kvinnors äktenskapsnivåer inte verkar vara i majoritet, är den här boken något för dig. Om du någonsin har undrat hur svarta kvinnor blir den stereotypa ”välfärdsdrottningen”, är den här romanen något för dig. Om du någonsin har undrat hur svarta mäns massfängelse påverkar svarta kvinnor, är den här romanen något för dig! En rad som vi älskade i den här romanen från Stewart säger: ”Människor, inklusive svarta kvinnor, var inte utformade för att uthärda ensamhet och isolering.” Vi tror på enkelheten och sanningen i detta uttalande. Med den här romanen vill du demontera alla förtryckande system som påverkar svarta kvinnors förmåga att blomstra i kärlek.

Det goda: Grundligt undersökt, lätt att läsa och följa med.

The Bad: NA

Är det värt att köpa: Absolut. Den här boken förtjänar att vara högst upp på någons TBR-lista.