Black Women, Black Love. A AAMBC Review

(Aambc Review Community) (5. nov 2020)

Det faller inn i lesesesongen, og vi har hatt glede av hvert sekund. Selv om de fleste av våre lesninger er fiksjon, elsker vi absolutt et velskrevet og rettidig sakprosastykke. Så vi var glade her på AAMBC for å ha privilegiet å anmelde Black Women, Black Love , av Dianne M. Stewart.

Denne grundig etterforskede, dyp og rørende romanen gir leserne kunnskap rundt hvorfor «70\% av svarte kvinner i Amerika er ugifte.» Stewart går inn for en fullstendig overhaling og demontering av de strukturelle systemene som er innebygd med hvite supremacists ideologier som fortsetter å plage generasjoner og generasjoner av svarte kvinner. Stewart beskriver årsaken til kampen med ekteskapet i samfunnet fra slaveri og plantasjen til moderne sosiale problemer som masseinnesperring, og beskriver en dyster historie som vil føre til at leserne må sitte med nivået av respektløshet, ydmykelse og faktorer utenfor kontrollen over svarte kvinner.

Vi gir Black Women, Black Love fem av fem stjerner. Mens emnet for denne romanen er ekstremt bekymringsfullt, er det enda mer nødvendig. Hvis du noen gang har lurt på hvorfor svarte kvinners ekteskapsrater ikke ser ut til å være i flertall, er denne boka noe for deg. Hvis du noen gang har lurt på hvordan svarte kvinner blir den stereotype «velferdsdronningen», er denne romanen noe for deg. Hvis du noen gang har lurt på hvordan svarte menns masseinneslutning påvirker svarte kvinner, er denne romanen noe for deg! En linje som vi elsket i denne romanen fra fru Stewart, sier: «Mennesker, inkludert svarte kvinner, var ikke designet for å tåle ensomhet og isolasjon.» Vi tror på enkelheten og sannheten i denne uttalelsen. Denne romanen vil la deg ønske å demontere undertrykkende systemer som påvirker svarte kvinners evne til å blomstre i kjærlighet.

Det gode: Grundig undersøkt, lett å lese, og følg med.

The Bad: NA

Er det verdt å kjøpe: Absolutt. Denne boka fortjener å være øverst på noens TBR-liste.